Werkwijze
Algemeen
Ik werk voornamelijk klachtgericht en kortdurend. Er zal een plan op maat gemaakt worden, wat past bij u als persoon en bij uw klacht. Er wordt gewerkt met meerdere, evidence based, therapievormen, zoals EMDR traumabehandeling (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) , CGT (cognitieve gedragstherapie), oplossingsgerichte technieken, ontspanningsoefeningen.
De gesprekken
De gesprekken duren ongeveer drie kwartier. De intakefase (minimaal 1 gesprek) is bedoeld als kennismaking en om de klachten waarmee u komt te inventariseren en om uit te zoeken hoe het komt dat u deze klachten heeft. Daarna zullen we een doel van de behandeling bepalen. De daarop volgende gesprekken zijn gericht op de behandeling en daarbij zullen we samen aan de slag gaan.
Neemt u het volgende mee naar de intake;
- Een kopie van uw verzekeringspas
- Een verwijzing van uw huisarts of specialist
De gesprekken kunnen zowel op locatie als online plaats vinden.
Crisis
De praktijk biedt geen crisis hulpverlening. In het geval van een crisissituatie, kan contact worden gelegd met de eigen huisarts, of de dienstdoende huisarts via de huisartsenpost. In overleg met de huisarts kan eventueel de crisisdienst van de GGZ worden ingeschakeld.
Het kan natuurlijk gebeuren dat u tijdens een behandeltraject heftige gevoelens ontwikkelt, waar u extra hulp bij nodig hebt, of dat u zelfs in een crisis beland. Tijdens de behandelingen wordt aandacht besteed aan de manier waarop u daarmee om kunt gaan.
Waarneming bij afwezigheid en/of ziekte
Als bij afwezigheid door vakantie of ziekte blijkt dat waarneming door een collega wenselijk of nodig is, zullen hierover zo mogelijk voor de start van de afwezigheid afspraken gemaakt worden. Wanneer bij de start van de afwezigheid hier geen aanleiding voor bleek maar dit (onvoorzien) toch noodzakelijk blijkt te zijn, dan kan contact worden opgenomen met de eigen huisarts of de dienstdoende huisarts via de huisartsenpost.
Klachtenprocedure
Wanneer u niet tevreden bent over de geboden hulp, laat het dan weten. Ik zal samen met u zoeken naar een oplossing voor de klacht, waar u mee komt. Aarzel niet om mij aan te spreken. Hoe eerder u laat weten wat er speelt, hoe eerder we kunnen bespreken wat we ermee kunnen doen en kunnen zoeken naar een oplossing.
In sommige gevallen kan het voorkomen dat we er niet uitkomen en kan het zo zijn dat u gebruik wilt maken van de klachtenregeling.
De klachtenregeling verloopt via de LVVP.
Privacy
De Ridder Psychologie hecht veel waarde aan een zorgvuldige omgang met uw gegevens. Onder aan de pagina kunt u de privacyverklaring downloaden.
Kwaliteitsstatuut
De praktijk is in het bezit van een geldig kwaliteitsstatuut. Deze is hieronder te downloaden.
Uw dossier
De wet verplicht GZ-psychologen om een dossier aan te leggen. In dit dossier worden de gegevens vastgelegd die nodig zijn om goede zorg te bieden en/of zorgvuldig onderzoek te doen. De wet verplicht ons om de dossiers twintig jaar te bewaren.
Uw rechten
U hebt als cliënt recht op inzage in of een afschrift van de informatie die in uw dossier is opgenomen. Mocht u in het dossier feitelijke onjuistheden aantreffen, dan kunt u mij vragen om deze informatie te verbeteren of aan te vullen. Bent u het niet eens met informatie die in het dossier is opgenomen, dan kunt u mij verzoeken een eigen verklaring (uw mening) aan het dossier toe te voegen. Ook hebt u het recht mij te verzoeken om vernietiging van (delen uit) uw dossier. Voor alle rechten geldt dat ik in principe in ga op uw verzoek. Alleen als ik meen dat belangen van anderen, bijvoorbeeld van uw kinderen, worden geschaad, kan ik uw verzoek (gedeeltelijk) afwijzen.
Geheimhouding
Wij hebben als GZ-psychologen een geheimhoudingsplicht. Dit betekent dat ik alleen met uw uitdrukkelijke toestemming met anderen over u spreek. Alleen in bijzondere gevallen geeft de wet mij het recht om ook zonder uw toestemming informatie te verstrekken. In dergelijke gevallen zoek ik als regel eerst contact met u om deze informatieverstrekking met u te bespreken.
Meer informatie
Voor meer informatie over het uitoefenen van uw rechten, kunt u bellen of mailen met Hanneke de Ridder, 0654775732 van De Ridder Psychologie.
Downloaden: